De kit érdekelnek a pontok?

inmfc - 2008.11.29. - 18 komment

 

Van egy kétjegyű szám a szívemben
 
Újabb ilyen elgondolkodtató poszt következik, itt az FFK-n, kéretik tisztelettel. Remélhetőleg ez is majd fülekre talál, úgy ahogy a korábbi okfejtésem, gondolatmenetem is.
Most a pontokról, az osztályzatokról esik szó, ergó, hogy lehet-e hinni, vagy szabad-e alapozni a különböző filmes adatbázisok vagy mik júzeri osztályzataira vagy csak éppen a kritikusok nagy szavaira. Igeb, tudom, hogy ez emberfüggő és ezért persze-persze ebben is ott rejlik pár kiskapu, pár olyan kis tényező, és kibúvó, mint hogy minden ember más, meg, hogy ahány ember, annyi más filmes élmény, de nem lehet akkor se elvonatkoztatni a ténytől, s a véres valótól, hogy lényegében mi (filmnézők) közösen adjuk le szavazatainkat az adott filmre. Azaz a mi kezünk – akár az enyém is- jócskán benne van abba a user ratings nevezetű dologba. No mindegy, következzen az én véleményem erről a pontos rendszerről, proval, kontrával, tapasztalatokkal, és mi egymással.
 
Egy pont, két pont, három pont
 
Sokszor mikor „lepontozok” egy filmet, én is kényelmetlenül érzem magam, mert így azt az alkotást valamilyen keretek közé szorítom, ami miatt egyesek, lehet, sőt biztos, hogy nem nézik meg a filmet, jobb esetben fordítva. Nem mintha én a kritikusok kritikusának képzelném magam, de szó-szó van olyan amikor én is egy (gyengébb) pontszám miatt bizony nem vagyok hajlandó belenézni egy filmbe. És lehet, hogy akkor, amikor ezt „megteszem”, így döntök, akkor egy elég jó darabtól fosztottam meg magam, ami talán megért volna egy nézést, odafigyelést, akár. Ez olyan megbélyegzős dolog, ami számtalanszor visszájára is elsülhet.
De persze van olyan is, amikor téged bélyegeznek meg, mert te egy más számot mertél odabiggyeszteni a filmhez, mint amit kellett volna, a kedves hozzáértő szándéka szerint. S itt indul el a lavina, meg az oda-vissza csatározás a kedves hozzáértővel, aki nem bírja felfogni, hogy minden ember más, és ez alól a különböző filmes élmények, pontszámok se kivételek.
 
Tehát egy szó, mint száz, ez a pontosztozkodás is egy fránya feladat. Van aki tízben, van aki ötben, valaki pontban, valaki meg százalékban adja tudomására a világnak az ő kis - saját rendszere alapján leadott- osztályzatát.
S ezek után(a) már pediglen egyre sűrűbben hivatkozok, hivatkozunk a számokra, azaz, hogy x film egy y számmal rendelkezik, ami annak rendje és módja szerint, vagy abból kifolyólag már csak jó, vagy csak rossz lehet. Nem azt mondom, hogy ez olyan rossz dolog lenne, félre értés ne essék, csak hát egy idő után az ember már akarva-akaratlanul nem azt mondja egy filmre, hogy jó, hanem, hogy inkább hetes, és így tovább.
De ezzel az a probléma, hogy az a hetes speciel, a másiknak nem ugyanazt a heteset jelenti, mert ő kicsit másképpen gondolkodik a pontok eloszlásakor. Mint például van aki a műfajon belül értékeli a filmet, van aki az egész filmes palettából indul ki. Nehéz ezek alapján közös nevezőre jutni, s így még nehezebb a pontok szerint ítélkezni egy film felett. Nincs mit kertelnem, nálam a pont csak másodlagos. A kritika értéke az amit leírok, a véleményem, a szavak, a mondatok sokkal többet nyomnak a latba, és sokkal fontosabbak holmi pontszámoknál. S lehet régimódi vagyok, de nekem a kult, vagy alap szó jóval többet mond, mint egy tízpertíz, de azért hogy én se legyek kétszínű, bizony ez az egész számosdi dolog egy idő után mindenkit, ahogy engem is megérintett, megvett…
 
Oh, movie database with user rating"s"!
 
Ahogy a poszt elején már előre jeleztem, egy kicsit kitérnék a "nagy" filmes bázisokra, melyeken, a sok fontos infón kívül, még fórumok és kommentek százezrei mellett szavazási lehetőség is adódik. De szoktam mondani, nem minden arany, ami fénylik.
Ha kis hazánk filmes berkein belül szétnézek, akkor elég vegyes pontokkal találkozhatok, amire csak ritkán alapozok általában. A legutóbb éppen egy elég megdöbbentő jelenségre lettem figyelmes, mint hogy az újonnan bemutatott friss premieres Alkonyat bizony minden idők legjobb filmjeként van titulálva a Filmkatalóguson (egyelőre, hisz a feldolgozottság korántsem érte el a 100 százalékot). Szó se róla nem az én reszortom eldönteni, hogy tényleg így van-e, hisz nem láttam még, de azért ilyenkor az emberben akkor is, így is, úgy is, elindulnak a különfélébbnél különfélébb kérdések, hogy hol vannak a nagy művek, az alap klasszikusok, a kultok és így tovább… Hogy mit keres egy holmi HSM oly előkelő pozícióban a listán? Egyáltalán érdemes-e akkor alapozni erre az oldalra, az osztályzatokra?
 
Tehát érdemes-e? Szerintem, nem (nagyon). Tényleg nem akarok itt senki feje felett pálcát törni, de azért ez „elszomorító”, bárhogyan is, bárhonnan is nézve. Nem titkolom fent vagyok az előbb említett oldalon, de miután már sokat „csalódtam” benne, és miután az ötös osztályzása hagy némi kívánni valót maga után, így aztán inkább abba maradt a dolog. Persze néha-néha még rájárok, de sok konklúziót nem akarok leszűrni belőle. S már csak ritkán fordul elő, hogy erre alapozzak.
 
Ha külföldi példával kéne példálóznom, akkor a közelmúltban történt The Dark Knight esete mindenképp megemlíthető az IMDB-n. Hisz sokáig volt ott, az, minden idők legjobb filmje, amire aztán jó páran rávetették magukat, és elmondták fűnek-fának a filmet, meg az oldalt. Bizony különbözőek vagyunk, de a világ összes tájáról szavazó filmbuzi mégis csak úgy döntött, tetszik, vagy nem tetszik. Persze sokáig nem volt ott, ezen az előkelő helyen, de azért nem/mégse minden évben fordul elő, hogy egy all time favorite movie-t láthat az ember a moziban, a szavazatok alapján.
Bár az IMDB is rendelkezik egy pár elég érdekes user rating-kel, de jobb néha-néha egy kicsit belekukkantani a számok mögé, mert akkor aztán kiderülhet, hogy ki, - milyen nemű, életkorú egyén - hogyan vélekedett a filmről és akkor tisztább képet kaphatunk a miértről…
 
Itt is két út járható, van a jó film rossz ponttal, és van a rossz film jó ponttal esete. A harmadik az már maga a csoda: jó film jó pontszámmal.
 
Itt a pont
 
Itt a poszt végére érve, se lettem okosabb, sajnos. Azaz, hogy megéri-e figyelni árgus szemekkel a különböző filmes adatbázisokat, oldalokat, és azoknak pontszámait. Ezt mindenki eldöntheti saját magában, de abban egyetérthetünk, hogy vannak, s talán lesznek is furcsa, meglepő eredmények a filmek háza tájékán. Nem tudni, hogy egy jó szó, többet ér egy számnál, de azért az biztos, szerintem, hogy sokan csak az egy vagy két”szám”jegyű pontszám miatt ítélkeznék egy film felett. Ami továbbra is hangsúlyoznám nem valami bölcs döntés…
 
Mondom még egyszer ez az én véleményem. Lehet vele vitázni, meg egyetérteni, tessék csak.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkeltes.blog.hu/api/trackback/id/tr78794833

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.11.29. 16:56:53

El szoktam olvasni néhány kritikát mielőtt megnézek egy filmet, de abszolút nem érdekel a pontozás, mivel úgyis megnézem előbb-utóbb. Meg amúgy az a jó film, ami nekem tetszik...ezzel szerintem mindenki így van.

Az viszont jellemző, hogy előszeretettel szólnak be az emberek másoknak, ha nem olyan osztályzatot látnak az adott film mögött, mint amelyet ők elképzelnek.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.11.29. 16:58:02

A két fő szájtra csak módjával (illetve főleg a radikális pontkaikra) szabad adni szerintem. Azok véleményére viszont bátran támaszkodok, akik írásait rendszeresen követem, és így már megtanultam belőni, hogy az ő hetese mit jelent számomra. Ott van pl. Koimbra, akivel minden szökőévben félszer egyezik a véleményünk, de mivel ismerem (bizonyos mértékig) az ízlését, ezért simán be tudom tájolni magam :DDD

dr. Wilbur Swain 2008.11.29. 17:59:05

én mindig megnézem az imdb pontjait egy adott filmről, irányadónak mindenképpen jó

KenSentMe 2008.11.29. 18:03:20

"Itt a poszt végére érve, se lettem okosabb, sajnos. "

Az a baj, hogy mi se lettünk okosabbak.. pedig még a templomi misének is az a célja, hogy észt osszon. Minek olvasson el valamit az ember, ha nem lesz tőle okosabb? Mi értelme van akkor egy írásnak? Vagy ennyire fontos az átkattintásszám, az olvasottság, az index címlap?

Bambika 2008.11.29. 18:55:10

Ha durván közelítem meg akkor az IMDB nem rossz információ, legalábbis ha a szavazók száma sokezres. Persze az egyéni ízlés is benne van, márpedig a legtöbb szavazó ott az USA-ból van. Ezek alapján az én százas listám más lenne, bár elismerem, jó filmeket válogattak bele. Én mindig megnézem, de emellett a rottentomatoes kritikáira is rákukkantok.

Gringo 2008.11.29. 19:05:09

Én pont most jártem úgy a Sötét lovaggal. Kikiáltották a világ legjobb filmjének, mindehol áradoztak róla és jó magas pontszámmal szerepelt a különféle filmes adatbázisok elején. Valami lehengerlőre számítottam ezekután, és egy közepes akciófilmet kaptam. Szóval ennyit a pontozásról.

remete bacsi 2008.11.29. 19:08:31

olyan oldalak/blogok pontszamait erdemes nezni, amit saccra a mi izlesunkhoz kozel allok latogatnak (pontoznak). en pl. a kt szavazotaboraval tobbnyire egyet tudok erteni. a jo filmek ott tenyleg nem a kozepmezonyban szerepelnek. elmenyeim masik oldala viszont a port.hu, aminek pontszamait eros fenntartassal tudom csak figyelembe venni. az imdb? elso szorasra talan jo lehet. azaz a nagyon rossz filmek kiszuresere. bar akkor inkabb a rt. a mozinetet pedig regota nem latogatom, szoval arrol nem nagyon tudok aktualisat mondani - regen viszonylag korrektnek tartottam.

remete bacsi 2008.11.29. 19:15:24

hja, kt tovabbi elonye, hogy hamar kiderul, kiknek van hasonlo izlese. igy rogton szemet szur az o ertekelese is - ha van. de tobbet nem fenyezem azt az oldalt, meg azt hiszitek, kozom van hozza :)

demizson bobby 2008.11.29. 19:23:43

Adott pontszámnál figyelmebe kell venni,hogy mennyire "tömegfilm" a film.
Pl. egy Spiderman magasabb pontokat fog kapni, míg a Magnólia vszínű kevesebbet, aztán össze se lehet a kettőt hasonlítani.
Szóval lehet nézi a pontokat,de érezni kell,hogy milyen "bázis" szavazott.

midnight 2008.11.29. 19:38:44

Kedves inmfc!
Ne haragudj, de ha már ilyen témáról írsz, méghozzá ilyen hosszan, akkor nem ártana kissé jobban utánanézni a dolgoknak, illetve kissé egyértelműben kifejteni a mondanivalót, az alapfogalmakat... Például: mi a jó film, mi a rossz film, az esztétikai ítéletek autonómiája, hogyan is működnek ezek a nagy filmértékelő szájtok, milyen fajtáik vannak, mi az a statisztika és hogyan alkalmazható ilyen kérdésekben. Ilyesmi.

HanG 2008.11.29. 19:39:31

Remetéhez csatlakoznám :)
ne érezze mgát egyedül.
új technológiaként beigérik, hogy ha eleget pontoztál be, akkor megkeresik azokat a személyeket, akikkel egyezik az izlésed(pontozásod), és csak azoknak a pontszámait, kritikáit mutatják.
várható a jövő évre - könyvekre ez már kicsit megvalósult az amozonon, javasolják neked, hogy az általad kiválasztott könyvet megvásárlók mely másik könyveket veszik.

soleeroo 2008.11.29. 19:45:21

HanG:

inkabb csak erdekessegkepp emlitenem, hogy ezt a feature-t, amikor ajanlanak neked a vasarlasaid alapjan tovabbi konyvet/filmet/satobbi, az IBM WebSphere Commerce nevu szoftver "szallitja"
Abbol pedig eleg sok van az Amazon-nal csatasorba allitva...

udv

VVega · https://debugme.eu/ 2008.11.29. 23:00:04

Koimbra: általánosságban értettem. De pl. a Doomsday szerintem egy kéthektós fostartály, neked meg bejött. Szerinted a Burn after... 1 pontos, szerintem jó film.

Invictus 2008.11.30. 08:12:58

Bambikával értek egyet, irányadónak jó az imdb, főleg ha nem a legújabb filmekről van szó. Azért ha egy film 5,0-s átlag alatt kapott ott, azt 90%-os eséllyel nem érdemes megnézni (sőt inkább a 6,0 felettieket érdemes egyáltalán megpróbálni). Ha meg 4,0 alatti, akkor biztos, hogy egy szar, csak az nézze meg, akinek ez a perverziója.

Kóczy · http://koczy2.wordpress.com 2008.11.30. 11:05:21

Én is irányadónak meg szoktam nézni az imdb pontszámait, aztán megnézem, de ha eldöntöm, hogy megnézek egy filmet, akkor mindegy, hogy milyen kritikákat olvasok róla előtte.
Amikor a saját blogomon pontozok egy filmet, az pedig szigorúan a saját magánvéleményem. Ezt azért mondom csak, mert nagyon divat lett mostanában belekötni emberekbe csak azért, mert más a véleménye egy adott filmről, mint a többségnek.

Én is rendszeresen olvasom Koimbra és inmfc blogját, és többször tökéletesen ellentétes a véleményünk egy-egy filmről. De szerintem ez egyáltalán nem baj, hiszen különböző az ízlésünk filmek terén nyilván. Azonban"érdekes módon" mindig meg tudjuk beszélni egymással normál emberi hangnemben, ha egy-egy filmről eltér a véleményünk.

Koimbra 2008.11.30. 11:38:24

én úgy osztályzok, ahogy nekem tetszett...felőlem lehet szép látvány, meg jó színészi játék, stbstb, de ha nem élveztem és végiguntam az egészet, akkor az nem jó.

Valaki meg úgy osztályoz, hogy ha tetszik neki pl az alakítás, akkor az már 50 %, vagy ha tanulta a szakmát, akkor az illető keresi azokat a dolgokat a filmben, amelyről tanult, amelyek a könyv szerint érnek valamit és így osztályoz. Mindenki máshogy nyomja a pontokat.
süti beállítások módosítása