Le Scaphandre et le papillon

inmfc - 2008.03.06. - 3 komment

Szkafander és Pillangó

/2007/

 
Felirat Trailer Bővebb infó

Intro 

   

Két Golden Globe díj, számtalan Oscar jelölés, BAFTA díj, és Cannes-i pálmákkal ellátott darab ez kérem szépen, amely egy igaz történet, s ne tovább főhősünk, akinek neve Jean-Dominique Bauby önéletrajzi regényének adaptációja és mozgóképes portréja.


A címben fennlelhető szkafander a bezártság, míg a pillangó a remény jelzőjeként fogható fel, amelyre a későbbiekben mindenképp kitérünk. Amit azonban most kell előre leszögezni, hogy egy szívbe markoló igazi drámáról van szó, amely nem csak igazi mivolta miatt nyűgöz le minket, hanem a zene, hangulat, a kisebb humor is mind-mind tettek azért, hogy itt azt mondjam, ez egy jó alkotás volt.

 

A sztori

Jean-Dominique Bauby az Elle magazin főszerkesztője, akit mindenki ismer, társasági ember, aki 43 éves korában (1995-ben) agyvérzést kap, melynek következtében egy „bezártság” szindróma alakul ki nála, ami annyit tesz, hogy szellemileg tökéletes épp marad, azonban egész testére lebénul, egyedül csak bal szemét tudja mozgatni, amivel már később egy szemkontaktus révén tud kommunikálni az emberekkel.

 

Értékelés 

Rég láttam olyan filmet, ami úgy igazán megfogott volna. De ez olyan volt, egyszerűen nagyszerű. Hogy igaz történet, az már nálam egy plusz pontot ér, és akkor a többi fantasztikusan megkomponált részletre még nem is tértem ki, majd most.

A film néhány részében elsősorban a megbénult férfi belső szemhéját látjuk (ilyenkor az egész kép narancssárga színű), majd belülről látjuk szempilláit, vele együtt pislogunk, vele együtt nézünk először körbe a kórházi kórteremben, vele együtt sírunk, és általa látjuk az embereket, azoknak minden egyes szavát, lépését, mozzanatát. Az ő szemszögéből láthatjuk a történések több mint kilencven százalékát.

A történet

A kezdésben, főhősünk magához tér több hónapig tartó komájából, majd egy kis idő után ráeszmél, hogy senki nem hallja, és csak magának beszél (és ezt a belső monológot halljuk az egész mű során) a korábban már említett bezártság szindróma miatt. Kiderül a fájó igazság, hogy egész testére lebénult, csak a bal szemét tudja mozgatni egyedül. Mindenképp egy erős startként jellemezném a látottakat, hiszen a főbb kérdések még megválaszolatlanok maradtak, míg a kezdő képsorok már tudatták, hogy nem mindennapi „élményben” lesz részünk.

Aztán a folytatás során már válaszokat is kapunk, és még nagyobb drámaisággal találkozhatunk. Bepillantást nyerhetünk főhősünk minden egyes apró tevékenységére, amit vele tesznek, és amit ő tesz. Majd megjelenik egy valaki, aki arra akarja rávenni főhősünket, hogy mondja el gondolatait. Amit egy speciális jelrendszer elsajátításával tud véghez vinni, és megértetni magát a külvilággal, hogy először betűnként, majd mondatonként tudja kifejezni magát. Kisebb-nagyobb problémák után ez a fajta kommunikálás beválik annyira, hogy Bauby elhatározza könyvet ír, amelynek lépéseként tudunk meg mindig a múltról, egyre több és több információt. Holott a könyvről talán csak két utalás hangzik el eme alkotásban, mégis a háttérben szerves része van a múlt felidézésében.

A végkifejlet szépen lezárja ezt a gyönyörű, de egyben szomorú alkotást.

Igazából ezen nincs mit szépíteni, hiszen néhány jelenet jócskán arcul ütött, elég csak a szemhéjak összevarrására gondolni a legelején, vagy a fürdetésre. Nagyon erős képet kapunk, amit sokan lehet már túl drámainak is találnának, és ezt némileg egyensúlyba hozza Bauby karaktere. Aki sokszor viccesen mondja el mondanivalóját nem csak magának, hanem nekünk is, így van olyan amikor az ember akarva akaratlanul egy mosolyt vél felfedezni akár a saját arcán. Ez egy újabb plusz pontja nálam a darabnak, hiszen nagyon jól meg volt komponálva a dráma és a humor közti egyensúly választóvonala. Külön dicséret ezért is.

Amiről még nem esett szó a zenéről, ami igencsak tetszetős volt az előbb említett dolgokon kívül. Talán egy Soundtrack hallgatást megér. Nálam mindenképp. Jó pont.

Szereplők

Mathieu Amalric, aki igen csak jót nyújtott. Alakítása nálam teljes mértékben a kitűnő kategóriát súrolja. És elsősorban hangjával tudott komoly hangulatokat kiváltani a nézőből. Szép volt.

Max von Sydow, aki kétszer látható a vásznon, de ennek ellenére abban a pár percben meggyőzött minket, egyszerűen jó volt.

Pozitívum

Színészek játéka, rendezés, zene, operatőri munka

Negatívum

Hosszabb lehetett volna és némi hiányérzet a mondanivalóval kapcsolatban, kicsit lassú

 

Outro

A szememen kívül két másik dolog maradt meg: a fantáziám és a memóriám” – mondja a férfi, aki nem tud mozdulni, nem tud beszélni (környezetével pislogással kommunikál), viszont bármit el tud képzelni.

Azt hiszem, nagyon tudom ajánlani mindenkinek eme alkotást, elsősorban a dráma, mint műfaj kedvelőinek. Bár másokat is azt hiszem megérintene egy kicsit  legalább a másfélórában lejátszódó események sorozata. Nézni…

 Pontszám

 

7/10

 

Címkék: 7 le scaphandre et le papillon szkafander és pillangó

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkeltes.blog.hu/api/trackback/id/tr83368209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

poljakoff · http://action.freeblog.hu 2008.03.06. 16:54:46

A hetest kicsit kevésnek érzem, inkább egy nyolcas járna neki (szerintem). Nagyjából egyetértek azzal amit leírtál, a váddal, miszerint a film lassú, nem tudok azonosulni, elvégre mégiscsak egy ágyhoz kötött, beszélni is képtelen ember történetéről beszélünk. Néhány flashback-kel még megtoldhatták volna, az igaz, viszont akkor már nem lett volna elég hangsúlyos, hogy a főhős életének mely stádiumát mutatja be a mozi.

Szerintem nagyon erős, színvonalas film, hibái első sorban a regény megfilmesíthetetlenségéből adódnak.

· http://filmkeltes.blog.hu/ 2008.07.15. 20:09:51

Lenyűgöző dolgozat Schnabel-tól. Most is - mint két korábbi filmjében - egy művész életének egy szakaszát teszi lenyűgöző formában elénk.
Sok díj, sok jelölés, véleményem szerint abszolút megérdemelt.
Zseniális rendezés, remek színészi játék, kitűnő operatőri munka, jól felépített dramaturgia. Max Von Sydow-t én is külön kiemelném, hiszen a két jelenetében szívbemarkolóan hiteles.
A zenék megválasztása is jó pont: U2, Tom Waits, francia muzsika...szenzációs dallamok. Érdekes és egyben szokatlan is számomra, hogy Schnabel nem viszi végig a zenét, a zenés jeleneteket gyors vágással zárja. Nem tudom, hogy ez miért, de tetszett.
Mikor a záró képkockák leperegnek (vagy inkább fel!), csak ülsz, nézel ki a fejedből, csak pislogni tudsz, mint ha Schnabel bezárt volna téged a testedbe, nem tudod mit érezz... majd csak lesz valahogy.

9,5/10

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2008.09.22. 17:48:28

bezártság szindrómás férfi megtörtént életét dolgozza fel, csak szebb kamera és nehezebb és jobb színészi alakításokkal, mint a belső tengert, feltétlen kötelező darab, nem érdemes utánaolvasni, maximum a könyvet elolvasni, ha erre valami okból nincs lehetőség, akkor irány a mozi, vagy tessék megvenni DVD-n. Megindító minőségi film. Az operatőrt én is kiemelném: Janusz Kaminski, illetve persze a főszereplőt: Mathieu Amalric, de a női színészek is jók. A képi világgal és a jó zenei válogatással a hatás megindító. 8/10
süti beállítások módosítása