A szabadság útjai? Nem, nem hiszem. Nem hiszem, hogy ez lenne a legideálisabb és legjobb cím, ami egy ilyen kaliberű filmhez kell, hogy tartozzon. Bár kétség kívül van benne valami. Mindenkinek meg kell találnia magában, a szabadságot, és az ahhoz vezető utat, de én azt mondom, az álmokat is egyúttal. Márpedig a szabadságot és az álmokat nem lehet pénzért megvenni. Azokért szenvedni kell, akár az ötvenes években, Amerikában, akár manapság, kis hazánkban. S tessék bizonyítékul itt egy család, akik nem akartak az élet rabjai lenni, hanem csak is a saját álmuk szerint élni, éldegélni máshol, más viszonyok közepette, különlegesen. Ám ez nagy kérésnek bizonyult…
Sokan, sokat, és sokszor gondoltunk már arra, milyen jó lenne, úgy élni, ahogy azt álmainkban elképzeltük. Mert igen ott, az álmokban, minden szép és jó. Az álmainkat ne adjuk fel, s csak azért éljünk, - mondják ezt nap mint nap a szülők, s majd körülötted mindenki. Hogy merjél élni, próbáljál kiutat találni a középszerből, onnan, ahova saját meglátásod szerint te sem tartozol. Te több vagy annál, sokkal különlegesebb, te ezt (el)hiszed, aztán egy idő után már tudod is. S ha már, megvannak az álmaid, megvannak az elképzeléseid, akkor pedig ne legyél rest, elmenni máshova, oda, ahol talán megtalálod a saját utad, és nem fogsz beleolvadni a szürke környezetedbe.
De az álmaink nem mindig válnak valóra. S lehet, hogy most közhely-közhely hátán lovagolok sorok óta, de igen a film erre épít, s ebből indul ki. Szóval fejünkben a nagy tervvel, menekülnénk egy másik országba, egy másik városba. Ami jelen esetben Párizs, a szabadságot jelképezi, jelenti a főhőseink számára. Akik a nagybetűs emberek, senki mások, egy reális, egy valódi világban. Amely nem festett, nem kitalált, hanem bőrünkön érezzük ezt akár ma is, napról-napra. Tehát emberek, akiknek, mint mondottam, vannak álmaik, de a problémák közbe szólnak, és megnehezítik az oda való eljutást. Meg kell küzdeni egymással, de legfőképp saját magukkal. Meg kell tenni azokat a lépéseket, amelyek elengedhetetlen feltételei az útnak. Lelkileg. Önmaguk feltérképezése, legyőzése, a legfontosabb. Csak ekkor mondhatják ki teljes bizonyossággal, hogy meg vannak azok az alapok, amelyek az álom beteljesülésének első fontos lépései. Azonban, ez nem csak rajtuk múlik.
Felmerülhet a kérdés, mi elől menekülnek? Adott egy házaspár, akik különlegesek. Vagy inkább a szomszédok, a lakók így tartják. De ők legbelül érzik, hogy eljött a változás ideje, mielőtt még nem késő. Hiszen akármennyire nem szeretnének, annyira beleszürkülnek az életbe, ahogy azt látják, úton útfélen. Nekik ez nem elég, nem akarnak egy ilyen életet. Ahogy mondják a nagy reményteli ürességben megrekedni. Kell a szabadság, Párizsban, ahol végre jobb életet élhetnek, és nem kell attól rettegniük, hogy nem különlegesek.
A Revolutionary Road tehát a Wheeler család nagyratörő álmait, és kapcsolatrendszerét vizsgálja, boncolgatja két órán keresztül. De úgy, hogy abban még kivetni valót se találhatok. Miután a végfőcím is „megvolt”, azután, azon töprengtem, hogy ez lesz az a film, amit egyazon okok miatt, fog valaki „szeretni”, más pedig nem szeretni. Viszont ez a szeretet a film esetében nem nagyon találó. Hisz minden egyes porcikája, és perce nyomasztó, amely nem ereszt el, állandóan ég, de annyira, hogy sokszor már befejeznéd, kimennél, s kikapcsolnád. Egyszerre utálatos és irritáló. Lehet, miért utálni. Már egy fél óra után azt veszed észre, hogy beszippantott ez az egész depresszív valós élet. S felfordul a gyomrod, meg felzaklat, ha éppen újabb veszekedésre kerül sor. Nagyon tömény, nem sokat cicózik. Egyből leránt a szakadék mélyére, és még a végén se szabadulsz, szabadulhatsz onnan, a nagy katarzis árnyékában. Egyszerűen megrázó. Valahogy azt érzi az ember, legbelül, hogy ez nem akar ennyire betalálni, s mégis sikerül neki. Talán a szereplők játéka miatt, fordulhat ez elő. Nem tudom, keresem a választ erre. Az biztos, hogy nem akármilyen élményt ad, bárkinek. Erőteljes, s hatást gyakorol rád. Nem az a világmegváltó, már csak a néhol kiszámítható történet, a néhol túlzott műre átcsapó színészi játék, vagy a sokszor felcsengő muzsika miatt is, de hiába nincs nagy új keletű üzenete, akkor is működik, drámának drámai, és elgondolkodtat, rendesen: a mai világról. A sanyarú sorsokról. A(z emberi) kapcsolatokról. A viszályokról. És talán saját életemről, életünkről is. Amikor tényleg megálltjuk egy percre a világot, és elképzeljük a nagy szabadságot, ahogy álmaink beteljesülnek, amint éppen azt tesszük, amit akartunk már, évek óta.
Valamilyen kurzuson hallottam olyan dolgokról, mint szerepekről. Amit, játszunk a környezetünkkel. Hogy mindenkinek van két énje, s hasonlók. Van, amit megmutat az ember magából szerepeket játszva, de általában nem az az igazi. A nagy idill, mosoly mögött bizony megbújik a szomorúság csírája, a fájdalom, ami a valóságból ered, s annak köszönhető. Itt ezek az emberek, akik különösek, mosolyognak a világra, de a négy fal között már nem olyan rózsás a helyzet. Boldogtalanok, s hiába akarnak ez elől elmenekülni, nem tudnak. Veszekedések, indulatok, összeütközések, düh, s bonyolult, veszélyes érzelmek szabadulnak el. Amiken nem tudnak uralkodni. S csak azon veszik észre magukat, hogy nincs menekvés ebből a világból.
Oscar-díjas alakítások? Hát…ebben is van valami. Leonardo DiCaprio a férj, aki mindent megtesz, hogy a családot összetartsa. De nem tud férfi lenni, csak egy mintapolgára a mai világnak. Kiváló alakítás. Kíváncsi vagyok, mire lesz ez elég. Kate Winslet is jól hozza az asszony, a nő szerepét, aki hajtja, űzi a menekülést, szabadulna ebből a világból, és keresné a boldogságot, a szerelmet, a szeretet, bármi áron is…
A matematikus, „elmebeteg” szerepében játszó színész egyszerűen sokkoló volt. Csodálkoznék, ha egy jelölést se kapna. Talán a legerősebb, legnyomasztóbb percek az ő nevéhez fűződnek. Hihetetlen volt, s micsoda szerep volt az övé. Nem fogom elfelejteni egyhamar biztos, ahogy az asztalnál elmondta az igazságot a pár szemébe. Erről is lehetne például sokat írni, hogy ő mennyire látja át a dolgokat.
Csak annyit tudok tanácsolni mindenkinek, hogy készüljön fel erre a darabra, mert ezt látva, nyugodtan, biztos nem fog aludni. Itt nem sírás-rívás lesz, hanem kőkemény élet, és egy felkavaró dráma két órában, tessék. A kilencest adom, ez nem lehet kérdés. S így a végére érve, még adós maradtam a rendező nevével: Sam Mendes-szel, vagy a regénnyel, amiből készült a film, vagy azzal a nagy elképesztő nézőcsalogató nagy ki és bejelentéssel, hogy itt aztán újra együtt szerepelt, egy darabban, blablabla a Titanic óta először Leo meg Kate. De mondanám ez mind eltörpül a film mellett és fellett, ami azért beáll a sorba, és nullanyolc egyik legjobbja címét ő is bátran, minden kétséget kizáróan, megkérdőjelezhetetlenül viseli, viselheti büszkén, taps.