The Golden Compass

inmfc - 2008.01.10. - 11 komment

Az Arany Iránytű/2007/

Trailer Bővebb infó

 

Intro

Lássuk csak mennyi mindent tudunk ezzel a filmmel kapcsolatban első hallásra megemlíteni: ott van a tény, hogy elég szépet zakózott, így már erősen megkérdőjelezhető a folytatás, ami valljuk meg őszintén nem biztos, hogy minden ember álma. Aztán ott van az egyház szerepe, a Katolikus Liga akik tettek azért, hogy sokan ne nézzék ezt, vagy olvassák el a könyvet, mert ahogy ők mondják „rossz hatással” van a gyerkőcökre. És akkor ami talán ki sem hagyható a felsorolásból, hogy az író ateista, de ami hab a tortán, hogy brutális összegeket öltek bele ebbe a darabba, mi sem bizonyítja ezt jobban Craig, Kidman kisasszony jelenléte a vásznon s múviban.

A sztori

Egy más világban játszódik a történet mindenféle démonokkal (minden embernek van egy ilyenje, egy állatja, akik át tudnak változni, nem mellesleg beszélnek is, meg az ember „lelki társa”).

Aztán találkozhatunk jegesmedvékkel, magisztrátusokkal, szóval sok mindennel, a lényeg, hogy ebben a korban van két ellenálló hatalmi „párt”: a maradiak, azaz semmi ujjat nem akarnak, és vannak a haladók ezzel ellentétben. Mondhatni egy kisebb része a történésnek ez.

Mert ott van a másik lényegesebb rész, ahol a főszereplő egy kislány, nevezetesen Lyra, aki tudja, hogy nincs minden rendben a színfalak mögött. És akkor még egyik legjobb barátját is elrabolják, s nem vár a csodára, hanem elindul kiszabadítani. Azonban összetalálkozik Marise-val, aki zeppelinjén megígéri neki minden jót, de a kislány az iránytűjével (ami persze az utolsó a világon) még idejében megszökik és rátalál a jókra s választ kap minden kérdésére.

Értékelés

A történet

Kezdés szépen lassan csordogál, az ember még kezdi összeszedni a gondolatait, hogy akkor magisztrátusok, meg démonok vannak, és értenénk mindent, hiszen segít ebben nekünk a legelején hallható, kissé semmitmondó rövid bemutatás.

Aztán az igazi cselekmény kibontakozásához elérkezve kezd érdekesebb lenni a történet. Ez igaz a látottakra, s hallottakra is. Hiszen miután főhősünk beszáll a zeppelinbe, azután már meg se áll a film végéig. Mert minden percben gyönyörködhetünk egy újabb fejleményben, vagy egy újabb szereplő, vagy állat, vagy mit tudom én jelenik meg, így aztán nem lehet nagyon unatkozni.

A vége, ami botrány, egy szóval jellemezve, mert az igazat megvallva először azt hittem, hogy nincs vége. Aztán rá kellett jönnöm mégis, de hát ezt nagyon elrontották, már elnézést, még ha folytatásnak is állunk (állnánk) elébe akkor is azt mondom, hogy ez egy rossz „the end” volt és punktum, ezután ne nagyon várják, hogy valaki újból odaül megnézni a második részt. De persze ez csak az én véleményem.

Amit sajnálok úgy igazán, hogy nem olvastam a könyvet, hiszen ebben az esetben talán nem lenné(n)k ennyire bosszús(ak).

Ami még fájó, hogy mérhetetlenül sok szereplő ingázik benne, akiknek egy idő után már nem igazán tudjuk, hogy milyen szerepük is van úgy egyáltalán, csak jönnek, mindig új arcok, repkedő boszi, meg újabb ugrálás a sztoriban valahova máshova. Szóval figyelni kell ezerrel, ha érteni akarod a történéseket. Mert hát ha jól vettem ki, akkor megint csak le kell győzni valamit - ez az államhatalom talán, ami elnyomnak, meg satöbbi - , de az igazi fontos válaszokat nem kapjuk meg, talán majd csak a folytatásban. De így kissé érdektelenné válik egész. Ez van.

Szereplők

A kislány jót nyújt, ő az egyedüli, aki talán hozza a mércét, a többi nagy ágyúval szemben, hisz Craig és Kidman már megmutatták mennyire jók voltak az Invázióba. S hát itt se múlták felül azt a mutatott teljesítményt, mert Craig legalább keveset szerepelt alig láttuk, addig Kidman, majd ott volt az egész filmben, de alakítása hagy némi kívánnivalót maga után. Nekem ez a teljesítménye se jött be, szóval maradjunk annyiban ez nem az ő éve volt.

Pozitívum

A főszereplő kislány játéka, és fantasy rész, azaz a képi világ, látszik, hogy mennyit költöttek rá a kollégák…

Negatívum

Mellékszereplőkkel volt némi gondom, na meg a történet befejezésével, és néhány fontosabb kérdés megválaszolatlan maradt, ami picit üressé tette a filmet.

Outro

Mit mondhatnék ezek után, várunk valami jobb folytatást, hogy kialakuljon bennünk valami olyan érzet, hogy értünk mindent, és megkaptuk a kérdéseinkre a választ. Mert ezzel a befejezéssel - jobb ha nem hagyják annyiban a filmet, mert akkor -  én speciel a föld alá süllyednék szégyenemben, tehát bizakodó vagyok, bármennyire üres, s néhol homályos ugrálgatások teli, azért ajánlani ajánlom, mert a látványra, a szemünkre hagyatkozunk inkább ez esetben és nem a fülünkre.

Pontszám

5/10

 

Címkék: 5 the golden compass az arany iránytű

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkeltes.blog.hu/api/trackback/id/tr69292921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2008.01.11. 12:43:21

Pár hete láttam én is, írtam róla pár sort én is:) A film olyan nézhető kategória. Amerikában hatalmas bukta. A New Line nem jelentette még be a folytatást, de nem is mondta, hogy nem lesz második rész. Kíváncsi vagyok mikor nyilatkozik, hisz csak az amcsi bevétel számít most, mert a külföldre már eladta a filmet fix összegért, így abból egy petákot nem lát:)

Virgogirl · http://csecsebecse.blog.hu/ 2008.02.16. 14:09:20

Én szerettem. Jobb, mint a Narnia, abban minden annyira műanyagszagú volt.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.02.16. 16:54:51

Én szigorúbb voltam ennél. Így visszatekintve, lehet hogy kicsit túlzóan is.

inmfc · http://calacitra.blog.hu 2008.02.16. 18:14:03

Jó lehetett volna, szépnek szép volt, csak néha elveszítjük a fonalat, meg a végén ott hagyják az embert a semmi közepén. hmm. Mindenképp - már csak a "tisztánlátás" végett is - folytatni kéne.

· http://filmkeltes.blog.hu/ 2008.03.17. 13:36:15

Úgy tudom, hogy trilógiának tervezték, de a bukta miatt nem lesz folytatás. Remélem is, hogy nem lesz, vagy ha lesz is, azt biztos kihagyom.
A film dögunalmas, akik nem olvasták a könyvet, valószínűleg semmit nem fognak fel a történések súlyából. Ki kicsoda, miért harcolt? Nagyon hézagos az egész.
Egyedül a Daimón-ok voltak jópofák.

· http://filmkeltes.blog.hu/ 2008.03.17. 13:38:26

Ja pontszámot elfelejtettem: 2/10

VVega · https://debugme.eu/ 2008.03.17. 14:06:34

Végre egyet ért velem valaki :) Én anno 10/2.5-et adtam rá.

VVega · https://debugme.eu/ 2008.03.17. 14:10:34

Természetesen egyetért akart lenni.

borkasztik 2008.04.07. 14:20:35

Én sokkal jobban élveztem ezt a filmet mint a Narnia-krónikáit, nekem az egy kicsit túl gyerekesre sikerült pedig azt hittem jobb lesz.
Minthogy olvastam trillógiát,és bekell hogy valjam a Harry Potter után ez a második olyan regény sorozat, ami igazán megfogott(a fantazy mesék közül),eléggé megharagudtam a rendezőkre, hogy ennyire nem fegtettek hangsúlyt a részletekre. Pedig a Gyűrűk Ura sikere után igazán megtanulhatták már hogy mennyit jelent a részletes és jó elbeszélés. (Ebből a könyvsztoriból csak is jó filmet lehetett volna csinálni!)Ez egyértelműen a filmkészítők hibája. A szerelplőket és magát a hangulatot számomra nagyon eltalálták nem is beszélve a zenéről.
De elmondhatom hogy a részlethiányoktól eltekintve egészen kellemesen szórakoztam a film alatt és ahogy a többi nézőt figyeltem a teremben mindenki várta volna a folytatását a hirtelenül abbahagyott vége után. Szóval egyértelműen a mű folytatásért kiállt. (Különösen egy ilyen befelyezés után)
Annak ellenére hogy Amerikában mindössze csak kb. 70 milliót hozott, addig nemzetközi szinten elérte a 350 milliót. (különösen Japánban volt nagy sikre). Az egyik producer Deborah Forte az egyik internetes portálon azt nyilatkozta hogy mindent megtesz hogy folytathassák a filmet.Szóval egyáltalán nem halott ügy a folytatás ,csak attól félek hogy mire eldöntik hogy valóban lessz e folytatása vagy sem a szereplők ki fognak öregedni a szerepükből.

ChrisDry · http://www.chrisdry.com/ 2008.04.28. 20:29:41

Kivételesen nekem sokkal jobban tetszett, mint a Bűbáj, A Spiderwick Krónikák, Csillagpor, vagy mint az Ébredő sötétség... A kislány karaktere remek, született gyerekszínész-sztárpalánta.. persze nem csúcsfilm, csak a fentebb felsoroltaknál (szvsz) nekem jobban tetszett...4/10

Kóczy · http://koczy.wordpress.com 2008.05.11. 11:13:50

Szerintem is egy nézhető film, bár ahogy hallom folytatás nem lesz a filmből. (Noha a regény, amiből készült 3 kötetes.)
A "Bűbáj" szerintem kicsit más kategória, mivel az egyértelműen a könnyedebb "Disney's" vonalat képviseli :)
A Spiderwick-et én még nem láttam, viszont a Csillagpor nálam 10/10-es, az nagyon "megfogott".
Az Ébredő Sötéség-gel meg ugyanúgy voltam, mint annak idején az "Eragon"-nal. Jobb lett volna, ha nem másfél órába próbálják belesüríteni, mert így olyan lett, amilyen lett...
süti beállítások módosítása