P r i m e r

a gépész - 2008.03.08. - 3 komment

P r i m e r

/2004/

 
Felirat Trailer

Intro  

2004-es filmről van szó és majdnem 4 év kellett hozzá, hogy megismerjem, és megcsodáljam eme alkotást. Hiszen, mindig is vonzottak az úgynevezett „ismeretlenül nagyot szóló filmek”. Hát ezzel se voltam másképp. Az, pedig már csak ráadás, hogy mindössze 7000 dollárból hozták létre.      

 

A sztori

Adott 4 fiatal, akik valószínű túlzott fizika és kémiatudással rendelkeznek, ahhoz, hogy egyik nap elhatározzák, hogy ők most feltalálnak valami újat. Ezzel nem is lenne baj, hiszen valljuk be őszintén, ki ne akarna egy új találmányt szabadalmaztatni?

Az egyik legelszántabb „tudós” , Abe, aki éjjel-nappal próbálgatja újdonsült műszerüket , egy kibérelt garázsban. Egyik nap azonban rájön, hogy teljesen mást hoztak létre, mint azt az elején elhatározták. Azt azonban még ő se tudja, hogy micsodát, így hát segítséget kér a 4-es fogat talán legötletesebb tagjától, Aaron-tól. Közös erővel rájönnek, hogy egyfajta időutazásos készüléket sikerült feltalálniuk. A nagy nyereség reményében 2 társukat ( Robert és Phillip) nem vonják be a kísérletekbe, így ketten próbálkoznak az ördögi szerkezettel. Na és innen kezdődnek a bonyodalmak.

 

Értékelés 

Ahogy az elején elmondtam, szeretem az „ismeretlenül nagyot szóló filmeket”. Sőőőt. Szeretem, ha egy filmen erősen kell gondolkodni, azért, hogy megértsük, hogy mit is láttunk valójában. Sőőőt. A kis költségvetésű független filmekkel sincs bajom, mivel tudnak valami újat, valami lebilincselőt mutatni ebben a rohanó világban. Szóval ezekután akár azt is mondhatnám, hogy egyszerűen ebben a filmben minden tökéletes, mivel az előbb felsorolt tulajdonságok mind-mind megtalálhatók benne. Azonban akad egy kis probléma. Méghozzá az, hogy ahogy egyre jobban próbálok gondolkodni a filmen, annál jobban belezavarodok. Persze ez semmit nem von le a film értékéből, sőt emiatt emeli maradandóvá és felejthetetlenné számomra. Azonban lehet, hogy velem van a baj, mivel a matek, a fizika, a kémia és egyéb ilyen „terrorizáló tantárgyak” sosem tartoztak a kedvenceim közé.

A történet

Szóval a sztori amilyen egyszerűen ki van találva, annál nehezebb megérteni. Nekem amúgy már az nagyon furcsa volt, hogy szinte sehol nem olvashatunk erről a filmről komolyabb leírásokat. Akárhova jutottam, csak ilyen megjegyzéseket találtam: „húú nem értem” , „most mivan??”  „hát ez értelmetlen film”.  Eme értelmes leírások után határoztam el, hogy nekem ezt látnom kell. Nem vártam sokat, de úgy érzem, annál többet kaptam. A film mindössze 70 perc, de ezalatt az idő alatt nem tudtam kikapcsolni egy percre sem az agyamat. Már a film eleje zavaros volt, hiszen Tesla tekercsek, meg folyékony hélium, meg 0, 05 századliter argon meg egyéb nyalánkságok. Egy élmény volt. J  De aztán később rájöttem, hogy ezek nem is fontosak. De mihelyt rájöttem, rá kellettem jönni arra is, hogy egy újabb problémába ütköztem: „másik én” „másik te” „fülvérzés” „fülhallgatón 3 másodperces előnnyel hallom a dolgokat” ezek ilyen kikapott kis félmondatok egy-egy beszélgetésből. Az „5. te korábban ment vissza a műhelybe”. -Mivaaan?? -Semmi gond nyugodj meg és nézd tovább - gondoltam magamban.

A film végén próbáltam összerakosgatni a kis puzzle darabkákat, azonban rá kellett jönnöm, hogy nincs mit összerakosgatni, mivel már a darabok sincsenek meg. Egy káosz uralkodott a fejemben. Próbáltam az agyam „fizikai faktorát” is bevonni a gondolkodásba. Semmi változás.

Ezt minimum még egyszer látnom kell ahhoz, hogy teljesen megértsem. Micsoda optimista vagyok

Szereplők

A szereplőkről sokat nem tudni, sőt szinte semmit, mivel mindenki adatlapján szinte csak ez az egy film szerepel. Említésre méltó Shane Carruth, aki a filmben Aaron-t alakította és nem mellesleg a film rendezését, produceri dolgait, zenéjét is magára vállalta. Nagy taps érte. 

Pozitívum

Nagy pozitívuma a filmnek, hogy nem akart többet kihozni abból, amire elég volt. Tehát gondolok itt arra, hogy nem veszett el az unalomban, mivel egy 70 perces filmnél ez a minimum. Mondjuk én már láttam unalmas 70 perces filmet, de ez legyen az én bajom.

Ki kell emelni a film alatti narrátort, akinek a segítségével néha-néha visszatudunk zökkeni a film menetébe.

 

Negatívum

Hát úgy nem nagyon tudnék kiemelni semmit. Talán ez a sok fizikai hülyeség, de ez megint csak az én problémám.

Outro

Az biztos, hogy ezt a műveletet még Marty Mcfly is megirigyelné az ő dokijával együtt, hiszen itt még a „dölorin-ra” sincs szükség, hiszen elég ha bebújunk egy dobozba, amit mindenféle zsinórral meg elektromos kütyüvel összeszerelünk.

Nem mellesleg a film a Sundance filmfesztivál drámai zsűrijének nagydíjával lett gazdagabb és emellett még kisebb fesztiválokat is meghódított.

A film megnézés és a fotelben „gondolkodással” eltöltött percek után újabb keresgélések jöttek a neten a filmmel kapcsolatban. Hát ott se értem el semmit. Csak egy kis interjút a film készítőjével, aki arra a kérdésre, hogy miről szól a film ennyit válaszolt:

- Leginkább valami használt autó áráról.

Köszönjük Shane, így már mindent értünk J

Pontszám

8/10

 

Címkék: 8 primer

A bejegyzés trackback címe:

https://filmkeltes.blog.hu/api/trackback/id/tr52370777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

inmfc · http://calacitra.blog.hu 2008.03.08. 15:40:28

köszönöjük az írást, a kritikát, mindenképp felcsigáztál, nézős lesz, az biztos, de lehet, hogy egyszer úgy se éri meg:)))

a gépész · http://filmkeltes.blog.hu 2008.03.08. 17:35:24

hát igen....elsőre ugyse fog összeállni :)))
amúgy már készül a bemutatkozó, majd valamelyik nap átküldöm, ha lesz időm

MP33PORTAL · http://downlinkz.com 2008.08.04. 22:19:43

Végig néztem. De ez még a Mátrixot is odavágja. Annak csak Másfélszer kellett nekifutnom :D
süti beállítások módosítása